VoIP

Veel bedrijven maken gebruik van IP-telefonie, wat ook wel Voice over IP of kortweg VoIP genoemd wordt. Het idee achter IP-telefonie is dat het netwerk of een ander IP-netwerk gebruik wordt om spraak te transporteren, je belt dus als het ware via de internetverbinding. Omdat er binnen bedrijven doorgaans een internetnetwerk loopt, is het heel voordelig om te kiezen voor VoIP. Hiermee kunnen medewerkers via de internetverbinding met elkaar communiceren en hoeft er geen extra telefoonabonnement afgesloten te worden voor de interne communicatie. We kunnen VoIP zien als het samenvoegen van spraak en data, iets wat voorheen onmogelijk leek.

Geregeld gebruikt men de term VoIP verkeerd, omdat men het in dat geval heeft over de overdracht van het geluid zelf. Dit is niet juist! VoIP is gericht op het protocol van het te verzenden geluid.

 

Voordelen van VoIP voor bedrijven

 Een van de voornaamste voordelen aan VoIP voor bedrijven is de besparing die je hiermee maakt. Zo wordt het allereerst goedkoper om intern te communiceren met medewerkers, daarbij hoeft er voortaan nog maar een netwerk onderhouden te worden: het datanetwerk binnen uw bedrijf. Wanneer je al een netwerkbeheerder in dienst heeft hoef je met een VoIP-netwerk geen extra personeel in te huren of een externe beheerder in te schakelen voor het onderhouden van het telefoonnetwerk binnen uw organisatie.voip-goed

Een alternatief voor VoIP is VoDSL, waarbij een virtueel circuit over een ADSL-lijn geconfigureerd wordt. Hierbij maakt men geen gebruik van het internetprotocol TCP/IP, wat bij een VoIP-netwerk wel het geval is.

 

Aanleggen van een VoIP-netwerk

Het kan behoorlijk lastig zijn om zonder enige kennis over VoIP-netwerken zelf een dergelijk netwerk op te bouwen. Door de hulp van een erkende netwerkbeheerder in te schakelen weet je zeker dat het netwerk op een correcte wijze wordt geïnstalleerd.