In Nederland bevindt zich een groot aantal callcenters, die gericht zijn op telemarketing, telefonische klantendienstverlening, enzovoorts. Voor het werk in een callcenter hoef je over het algemeen geen specifieke opleiding te volgen, al worden veel callcentermedewerkers intern opgeleid om gesprekken met een prospect te kunnen voeren. Het is niet altijd even makkelijk om in een callcenter te werken, denk bijvoorbeeld aan boze klanten die verhaal willen halen bij een klantenservice, mensen die de telefoon direct ophangen als je ze benadert met een aanbieding of nieuwe actie.
De diensten van een callcenter worden doorgaans verdeeld over twee categorieën: de inbound- en outboundgesprekken. Het verschil zit hierbij in de manier waarop een prospect benaderd of bereikt wordt.
Verschillende soorten callcenters
Een callcenter wat zich richt op outboundgesprekken is vaak een callcenter wat telemarketing uitvoert voor grote bedrijven. Het callcenter is daarbij geen onderdeel van het bedrijf, maar wordt ingehuurd voor het uitvoeren van de telemarketing. Bij telemarketing kun je denken aan het verkopen van producten of abonnementen via de telefoon. De gegevens van een prospect zijn vaak ingekocht, bijvoorbeeld bij de organisatoren van een enquête of via een andere organisatie. Wanneer je als consument zijnde niet gebeld wilt worden door dergelijke callcenters, dan kun je kiezen voor een inschrijving bij het ‘bel me niet’-register. In dit geval mogen callcenters je niet benaderen voor telemarketing.
Naast een callcenter met outboundgesprekken kan een callcenter zich ook aanbieder voor het regelen van inboundgesprekken. Dit zijn vaak de telefonische klantenservices van bedrijven. Ook hierbij maakt de klantenservice niet altijd onderdeel uit van het bedrijf, maar wordt dit extern geregeld. De klant belt in dit geval naar het callcenter.
Inschakelen van een callcenter
Er zijn verschillende callcenters die hun diensten aanbieden aan bedrijven. De gestelde voorwaarden verschillen: soms moet je gegevens van consumenten zelf aanleveren, soms regelen zij dit.